Taraczközi rajzteszt

A rajzom én vagyok! 

 

Tudatalattink féltve őrzött emlékei, örömünk, fájdalmunk, sőt egész jellemünk érvényre jut, ha rajzolunk. Óriási kifejező ereje minden vonással közelebb visz saját lelkünkhöz, önmagunk igazi megismeréséhez. Nem is gondolnánk, hogy egyetlen rajzunkban ott rejtőzik az életünk - minden motívum, vonal és árnyék rólunk árulkodik. 
 A rajz az egyik legősibb kommunikációs eszköz, amellyel az ember kifejezte érzéseit. Az egyedfejlődés során is korán megjelenik: már kisgyerekként rajzolunk útjára engedve fantáziánkat. Aztán felnövünk és tapasztalunk, s mindazt, amit mélyen magunkban hordozunk, ösztönösen csalogatja elő a rajz. Talán éppen ez benne a legfélelmetesebb, hiszen senkit sem csaphatunk be, sem másokat, sem önmagunkat – a rajzunk őszinte. Nem véletlen, hogy a pszichológia figyelme egyre erőteljesebben irányul a rajzoltatás fontossága felé. Jelentőségét az is igazolja, hogy ma már egyre több területen alkalmaznak különféle rajzteszteket - a házassági tanácsadástól, a munkaköri alkalmassági vizsgálaton és pályaválasztási tanácsadáson át egészen a bűnügyi felderítésig. 
„Fa-ház-kerítés-út-nap-kígyó” teszt 
Többféle rajzteszt létezik, az ember, az arc, a fa, a virágok, illetve a család rajzoltatásán át a többmotívumos tesztekig. Dr. Taraczközi István orvos-természetgyógyász egy hatmotívumos (fa-ház-kerítés-út-nap-kígyó) rajztesztet fejlesztett ki, melyet tizennégy éve alkalmaznak különféle területeken. Ez a teszt alapvetően a testi és lelki problémák diagnosztizálására alkalmas, tehát elsősorban a gyógyítás szolgálatában áll. A Taraczközi-módszerrel történő elemzés során a rajzoló a lap bal felső sarkában egymás alá felírja a fent említett hat motívumot, majd lerajzolja őket. Az analitikus mindig a kép egészéből kiindulva figyeli meg az egyes elemek lapon való elhelyezkedését, egymáshoz való viszonyát és méretét, majd egyenként is elemzi őket. Részletesen megvizsgálja azok vonalvezetését, árnyékolását, szerkezetét, melynek során, mint a grafológiában, minden apróságnak jelentősége van. 
Árulkodó motívumok 
Fa: A fa az érzelmi életet szimbolizálja. Lombkoronája, dőlése, nagysága, levelezettsége, a törzs vastagsága, a fa talajhoz való viszonya mind fontos jegyek. Testi szempontból a tüdő állapotát mutatja. 
Ilyen a fája annak, aki 
- lelkizős:
ha a fa hangsúlyos a többi elemhez képest, például nagyobb, mint a ház, akkor alapvetően emocionális beállítottságú emberről van szó, aki döntéseit hajlamos érzelmi alapon meghozni. 
- félrelép: ha két fát rajzolunk, arra utalhat, hogy párunk mellett máshoz is kötődünk érzelmileg. A megcsalás tipikus rajza, amikor az egyik fa a ház mellett, a kerítésen belül van, a szeretőt jelképező fa pedig távolabb, a kerítésen kívül, esetleg az út túloldalán. 
- anya szeretne lenni: a fészekkel, madárfiókával vagy etetővel díszített fa utalhat a gyermek utáni erős vágyakozásra. 
- allergiás: ha a „felfújt” lombkoronájú fa ágain megjelenik egy-két kis levél. 
Ház: Az egót, a tudatot jelképezi. A ház nagysága, formája, díszítettsége, az ajtók-ablakok nagysága, azok nyitottsága vagy zártsága, a többi motívumhoz való helyzete az egyén külvilághoz való viszonyára, az én meghatározására utal. Szervileg a szomatikus test megfelelője. 
Ilyen házat rajzol, aki 
- jobbnak szeretne látszani, mint amilyen: aki elégedetlen a valósággal, és mást szeretne mutatni kifelé, mint amilyen valójában, síkbeli házat rajzol térbeli helyett. 
- szeretet van otthonában: füstölgő kéményt tesz a háztetőre. 
- szemproblémával küzd: a ház ablakait megerősített vonallal rajzolja. 
Kerítés: Kifejezi az egó körüli mozgáslehetőséget. A kerítés nyitottsága vagy tömörsége, átláthatósága, magassága, elhelyezkedése döntő fontosságú. Testi szempontból a gerincoszlop betegségére lehet következtetni belőle. 
Ilyen a kerítése annak, aki 
- nyitott: vagy elfelejt kerítést rajzolni, vagy ha van, akkor átlátni rajta, van kapuja, és nem keríti körbe a házat. 
- gerincproblémával küzd: ha a kerítést megerősíti, vagy lécei hegyesek és szúrósak. 
Út: Lehet egyenes vagy görbe, valahová vezető vagy semmibe vesző, felezővonallal ellátott, szélein megerősített, göröngyös, vagy tüskékkel teleszórt. Általában az illető életútjáról árulkodik. Szervileg az erek, a gyomor-béltraktus betegségeire utalhat. 
Ilyen az útja annak, aki 
- tudja, mit akar: a határozott és egyenes út arról árulkodik, hogy rajzolójának kialakult elképzelése van jövőbeni céljairól, feladatairól, szerepéről. 
- választás előtt áll: aki tanácstalan, nagy döntés előtt áll, és már-már kilátástalannak látja a helyzetét, általában útelágazást rajzol. 
- szív-és érrendszeri problémával küzd: a kanyargós és hullámzó út utalhat meglevő, vagy kialakulóban levő szív-és érrendszeri problémára. 
Nap: Önmagában az emberek optimizmusát fejezi ki. Lehet kicsi vagy nagy, mosolygós, felkelő vagy lemenő, zeniten álló, a kép valamelyik sarkában rejtőző, vagy felhők mögé bújó. Sugarai lehetnek szikrázóak, esetleg túl erősek, már-már tüskések. A tudat, a psziché, a fej problémáinak hordozója. 
Ilyen napot rajzol, aki 
- optimista: a napnak van szeme, szája, és barátságos, mosolygós. Vagy ha a napkorong üres, akkor is kellemes ránézni, mert ragyog. Sugarai lágyak, semmiképp sem szúrósak vagy tüskések. 
- drogos: ijesztő, ördögi arcok jelennek meg a napkorongban, általában ferde szájjal. Az erős narkósok sokszor csak félkész, befejezetlen napot rajzolnak. 
- fejfájós: aki a nap korongját megerősíti, vagy sugarai - ha nem is az összes-, átszúrják a korongot, hajlamos a fejfájósságra. 
Kígyó: Részben a hitélet kifejezője, amely nemcsak a vallásra utal, hanem az emberekbe, az életbe és önmagunkba vetett hitünkre. Másrészt a szexualitáshoz való viszonyunkat jelképezi. A kígyó alakja, formája, nagysága, elhelyezkedése, a többi szimbólummal való kapcsolata vagy elkülönülése mind-mind árulkodik szexuális viselkedésünkről. Testi szempontból a kismedencei szervek betegségének mutatója. 
Ilyen a kígyója annak, aki: 
- fontosnak tartja a szexet: a tekeredő, normális méretű kígyó az egészséges libidó jele. 
- nem éli meg a nőiségét: ha a kígyó a többi motívumtól távol van, szinte nem is része a képnek, akkor a rajzoló szexualitását valamilyen értelemben, testileg vagy lelkileg, elutasítja. 
- szeretne hinni, kapaszkodni valamiben: a határozott vonallal rajzolt, nem spirális, a többi motívumtól elkülönülő nagy kígyó a hittel, hinni akarással áll kapcsolatban. 
- kismedencei szervi problémái vannak: ilyenkor a kígyó teste meg van törve, vagy kacskaringós díszítés van rajta. 
Miről árulkodik az elrendezés? 
A hasonló jellemű, vagy azonos problémával küzdő emberek hasonlóan rendezik el a hat motívumot. Ennek alapján négy alaptípus létezik: 
- Listázó: a bal felső sarokban fentről lefelé, egymás alá írt motívumnevek mellé rajzolja közvetlenül az egyes elemeket kicsiben. Az ilyen emberek végrehajtó típusúak, precíz munkára alkalmasak, például kiváló könyvelők lehetnek. 
- Mechanikus: nem közvetlenül a felsorolás mellé, de annak sorrendjében rajzolja le az egyes motívumokat. Ezek az emberek racionálisak, logikusak, például jó mérnök lehet belőlük. 
- Lineáris: a felsorolás sorrendjéhez ragaszkodva, az elemeket egy időtengelyre felfűzve rajzolja. Szintén racionális gondolkodásról árulkodik, sok tudós rajza ilyen. 
- Organikus: a felsorolástól függetlenül, maga rendezi el a motívumokat úgy, hogy azok egységet alkotnak. Az ilyen emberek tudnak dönteni és alternatívákat felállítani. Jó vezetők, kreatívak, magasabb szintű, szintetikus gondolkodásra képesek. 
A rajzteszt nagyon összetett, a pontos elemzéshez sok szempontot kell figyelembe venni, és ez komoly szakértelmet igényel. Ezért aki rajzol vagy rajzoltat, semmiképp se vonjon le messzemenő következtetéseket a fentiek alapján, mert azok csak kiragadott példák.

Jöjjön el és tanulja meg részleteiben a rajztesztet Dr. Taraczközi Istvántól személyesen.