Rajzok a börtönből

2.: Rajzok a börtönbõl - Álom és valóság 


Az elítéltek a börtönben, unalmukban is szeretik kitölteni valamivel az idõt. Akinek volt kedve, így kaphatott 12 színû színes ceruzákat és lapot. A Taraczközi –tesztrajzra spontán érdeklõdésre alapozva került sor. Szívesen rajzoltak. Egymás rajzait nem látták, csak utólag egy kis belsõ, körleti „kiállítás” keretében. Így nem befolyásolt senkit a többiek elvárása, színe, kidolgozottsága. A rajzokat férfiak készítették. Ezek az elítéltek nem kemény bûnözõk, hanem apróbb-nagyobb stiklikért fogvatartottak. (Sikkasztás, csalás, gondatlanság, …) Pszichés beteg nem volt köztük, tehát „egészséges lelkû” emberek rajzait elemeztem. 
Mivel bent sok az emlék és sok a vágykép, hogy ki mit szeretne, ha szabadul, így legtöbben vagy a valós házat, környezetet rajzolták vagy a vágyott ábrándképet. Szabadon választott színekkel, elhelyezéssel, minden elõképzettség vagy pszichológiai rajzelemzésrõl való ismeret nélkül kedvtelésbõl, unalomûzésbõl, szórakozásból ragadtak ceruzát. 
A rajzokban megjelenik a távolítás, egy irreális- statikus álomvilág. Közös jellemzõket mutatnak a rajzok az alábbi területeken: Jellemzõ, hogy mindenki feketével rajzolt, majd beszínezték az egyes elemeket. Út – Egyenes, elmegy a ház elõtt, / Elmegy elõtte, mellette vagy nélküle az élet, nincs befolyással jelenleg az élet-útjára, kiúttalanság. Ház - Változó méretû halványszínû, többjükön sok az apró dekor-elem (fényezzük magunkat?) Persze megjelennek énvezetési problémák, ambivalens önértékelés, kisebbségi érzés, de a normalitáson belül. Nap - Ép értelem, kis-közepes méret, /Nincs nagy optimizmus. Kígyó - Egyenes, balra haladó. /Inaktív, korlátozott aktivitás, múltba tekintõ. Kerítés - Tömbszerû, eltakaró, átláthatatlan vagy magas. /Nem kell mindenkinek mindent tudni.. Fa - Tuja, vagy lombos közepes lombozattal. /Ahhoz képest, hogy az álló-képekbõl az unalom és a „megáll az idõ” hangulat látszik, nincsenek köztük megtört, érzelmileg lecsupaszított ideges, vagy keserves formák.. Nem érzelemtelen, inkább érzéstelenített, érzéketlennek mutatott, fásult a hangulatuk… egyfajta védekezés lehet a monotónia miatt. 
A választott pasztellszínek halványak, legtöbbször a világoskék, rózsaszín, citromsárga, színválasztás dominál. Az egy két élénkebb színt használó sem tûnt ki a többi közül. Színviláguk és vonalvezetésük is nyugodt, inaktív, energiahiányos. Szinte állóképeket kaptam, semmi mozgás, olyan sivárnak tûnnek, élettelennek. Még csak nem is várakozónak, inkább enerváltnak látszanak, pedig nem hosszú éveket kell letölteniük. Talán belejátszik, hogy az elkövetéshez képest hosszúnak tûnhet a büntetés, /bár jó magaviseletért harmadolhatnak, és az innen kintrõl nézve, nem látszik annyira soknak/. Olyan, mintha takarékon, beletörõdve várnák, hogy egyhangúan leperegnek a napok, addig pedig éber álomba menekülve, - szép, rózsaszín szemüvegen át- elképzelik a vágyott életet. Egyfajta tehetetlen, megadással várják a büntetés leteltét. 
Mindeközben dolgoznak bent, beszélõre járnak, csomagot kapnak és leveleznek a külvilággal. Tudják, hogy mi van kint igazából, de olyan, mint a kettõs tudat, - a mesei és reális elemek a gyermekvilágban- és a kettõ vagy-vagy módon átjárható.. 
Érdekes módon a faji, etnikai hovatartozás sem jelenik meg színvilágban, nyomatékban. Nagyítóval végzett vizsgálattal, egyenetlenebb nyomaték és változó kézsúly, betegséghajlam, gondolkodásmód, egyebek, jelzik, hogy nem egy rajzoló rajzolta a teszteket, hanem egyedi alkotások. 

Egyéni fejlesztésre, rajzelemzésre vagy a most induló tanfolyamokra jelentkezni lehet:
Szilágyiné Makra Ildikó
E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.  
Honlap: www.iraszavar.hu