Bakonyi életmód tábor beszámoló 2019

A Természetgyógyász Akadémiaidei nyári tábora 2019. július 2-án Bakonybélben a Bakony Hotel csodálatos ősfás parkjában kezdődött. A tábor vezetője, szervezője és a mi házigazdánk Dr. Taraczközi István tanár úr volt.

Rövid üdvözlés és a szobák gyors elfoglalása után Fodor Erika közreműködésével, jógával töltődtünk fel.  A hely varázsa és hangulata mesés volt. A jógának a Hotel parkjában egy csendes, napfénytől teljesen elbújt, sövénnyel körülzárt kör alakú tisztás adott otthont.

A 6 napos életmód és természetgyógyász tábor programjai mindenki számára tartogattak meglepetéseket akár a gyalogtúrák során, akár az késő délutáni activity programján.  Sokat nevetgéltünk, ismerkedtünk. A gyógynövény ismereti-, forrás-, és barlangtúrák, előadások, foglalkozások még jobban összekovácsolták a csapatot. A kirándulásaink elsődleges célpontjai a hegység vadregényes patakvölgyei és szurdokai voltak.

A napkezdett természetesen minden nap jóga, a természetben mozogni  frissítő hatással bírt. Energiát és motivációt adott a napnak a lágy, cirógató szellő. A rendszeres jógázás és a természet varázslatos hangja különleges élménnyé tette a mozgást. A mindenki által elvégezhető gyakorlatok kis „jóga” közösségé formáltak bennünket. A sikerélmény senki számára nem maradt el!

A késő délutáni programok kinek-kinek beszélgetésekkel, nevetgéléssel, billiárdozással és pingpongozással teltek. Még a szúnyogok is imádták a helyet.

Már az első nap vacsora után is programok vártak bennünket, Dr. Fauszt Terike retorikával ismertetett meg bennünket. Ahol mindenki kipróbálhatta magát egy kicsit az előadói szerepben. Nem is olyan könnyű ez. Véleményt formálhattunk, mindezt mókázva, nevetgélve. Majd a csapat egyik része egy könnyebb kis „bemelegítős” acitivity-ben vett részt. A többiek pedig segédkeztek a közös bográcsozás előkészületeiben. A csapatnak a vacsorát Dr. Milesz Sándor készítette a kiskukták segítségével.  A bográcsban pörkölt készült, lecsós alappal. A hangulatról mi magunk, a közös beszélgetések, nevetgélés és a folyékony gyümölcs gondoskodott.

Az Országos Kéktúra érintésével jártuk be a Bakonybél környékét. A túra egy részét csihuhu gumikerekes vasúttal tettük meg. Az eredetileg sem rövid túrázásunk pár kilométerrel hosszabbra sikerült a tervezetnél. A táj szépsége és domborzata komoly erőpróba elé állította a csapatot. Büszkék lehettek magatokra, megcsináltátok!

Este ismét activity.

Ma tápláltuk az agyat. Délelőtt kettő előadás is volt, Feng shui előadás Dr. Fauszt Terikével, utána Dr. Szabó Gabi pedig a széklet transzplantációról tartott előadást majd Marton Marika segítségével pedig megismerkedtünk az EWS mérőműszerrel. A testelemző készüléket a tábor egész ideje alatt folyamatos érdeklődés övezte. Talán nincs is olyan, aki ezen idő alatt a táborban nem próbálta.

Csendes pihit követően délután Zsuzsival reflexológia elméleti és gyakorlati program és Mónika taping terápiát és thai masszázst tartott.

Este ismét (nem igazán „bemelegítős”) activity.

A csapat bátrabbik része ismét túrázni indult. A forrástúra a Bakony mélyén található egy 300 méteres szurdokba vezetett, amiért érdemes bakancsot húzni és kilométereket gyalogolni, mert a látvány minden eddigi élményt felülír. Egy mesevilág tárul a szemed elé. Tanár úrnak köszönhetően jutottunk el a Bakony méga sokak által nem ismert rejtett kis zugába, a helyiek által csak Gugyorként emlegetett patakvölgybe. Utána olvastam… a Gugyor tájszó és két hegy között lévő, teknőforma árkot vagy völgyet jelent. Madárcsicsergés és a fejünk fölé boruló lombkoronák és a Gerence-patak zubogása és a hatalmas mohás-páfrányos sziklák látványa csodálatos látványa tárult elénk.

A csapat másik része kirándulást szervezett Bakonybél nevezetességeinek megtekintése céljából.  Meglátogattuk az országban egyedülálló Magyarország első számú, komplex csillagászati ismeretterjesztő centrumát, ahol az állandó kiállítás mellett tárlatvezetésben, filmvetítésben is volt részünk. Végül, de nem utolsó sorban, a csillagda kupolájában a távcsővel szemlélhettük meg a Napot. Ezt követően megtekinttettük a Tájház kiállítását, amely egy Bakonybéli módos gazda családjának az 1920-as évekre jellemző élet- és lakókörülményeit rekonstruálta, használati tárgyakkal. A Szent Mauricius monostor és arborétum egy csoda. Megtekintettük a felújított barokk templomot a kiállítótermet és vetítőtermet, gyógynövényes ágyásokat az arborétumot és a gyógynövényszárító padlást. Megkóstolhattuk a gyógynövényes Apátok italát. Vásárolhattunk Szent Günter cseppeket, gyógynövényes csokit, desszertet, szappant.

A délelőtti programunkat a Bakonybéli Borostyán-kút (Szent-kút) kápolnánál (kálvária) zártuk, ahol a csoport másik része ugyancsak a túráját kezdte.

Délután pihenőre fogtuk magunkat és kisebb csoportokban asztrológia és színterápia (aura soma) rejtelmeibe való utazáson vettünk részt Major Ildikó csoporttársunk tudása által.  Este ismét activity.

Délelőtt ismét négy kerékre kerekedtünk és kisebb társaságban elmentünk Zircre és megtekintettük a ciszterci apátság műemléki környezetében angolkert stílusban létesült parkját, a zirci arborétumot. Kellemes, védett természeti környezete, gazdag fás világa felüdülést nyújtott. Sétálgattunk, üldögéltünk a csendben.

Az egyik legkellemesebb esti program szalonnasütés, amelyet barátainkkal tehetünk, körbe ülünk egy ropogó tábortüzet, és illatozó szalonnaszeleteket sütünk. Volt ott mindenféle finomság. A közös éneklés nagyon jó ötlet volt. Kovács Erika felkészülésének köszönhetően, órákon át énekeltünk. Később több nótafánk is akadt. Úgy tűnt soha nem fogyunk ki belőle. Az éneklésnek több jótékony hatása van. A teljesség igénye nélkül ilyen például erősíti az immunrendszert (1 órás éneklést követően a vérben jelentősen magasabb az ellenanyagként funkcionáló fehérje, az immunoglobulin szintje), a jelentősebb oxigénfelvétel jó hatással van a vérkeringésre (tüdő), erősíti a torok és a szájpadlás izmait, ezáltal segít megelőzni a horkolást, antidepresszáns hatású, csökkenti a stresszt, növeli az endorfinszintet, aminek hatására boldognak, elégedettnek érezhetjük magunkat.

Nagyon hamar elszaladt az itt töltött kis idő. A napok egybemosódtak. Feltöltődtünk és új tapasztalatokkal gazdagodva szálingózva mindenki elindult haza…

Köszönöm!

Gyulainé Erzsike

Nem is tudom, hogy melyik pillanatot válasszam ki. Emlékezetes volt mindegyik, abban biztos vagyok. A túrák, melyek számomra erőt próbálóak voltak. De megérte végigcsinálni. Sikerélménnyekkel gazdagodtam. Igaz, nem kell mindig a nehezebb úton menni.

Az esti programok közül az Activityt emelném ki. Roppant kreatív emberek gyűltek össze. Ennyit régen nevettem.

Az előadások színvonalasak voltak. Köszönöm szépen még egyszer az előadók profizmusát. Sok hasznos és érdekes információval gazdagodtam.

A szállás és az étterem elnyerte a tetszésemet.

Remélem, alkalmam nyílik a következő táborban is részt venni vagy önállóan is ellátogatni erre a varászlatos helyre.

Bandur Tímea

Már a Bakonybélre vezető út utolsó 20-25 kilométerén sokat ígérő, festői  táj bontakozott ki körülöttünk, és beérkezve a kis településbe, átkelve a Gerence patak  fa hídján elénk tárult a gyönyörű park, a kis tóval, a nyugodtan legelő fehér pónival, árnyas sétányokkal, hintával. Kis emelkedő után megpillantottuk a természetbe beleolvadó szálláshelyünket játszótérrel, terasszal, kerti sütödével, amely csaknem egy hétig tökéletes szállásunknak bizonyult.

A “jóga park”: milyen más volt a reggeli harmatos füvön, a szobai padlószőnyeg helyett, Erikával a gyakorlatokat végezni, madárcsicsergés kíséretében, amikor a kobra pózban a gyönyörű kék ég és fák lombozata tárult elénk a szoba mennyezete helyett, miközben a friss nyári szellő simogatja  arcunkat. Nagyon más érzés volt jógázni ilyen festői környezetben…

A forrás túrán, minden szülői elfogultság ellenére  igazán nagyon büszkék lehetünk a majdnem hat éves kislányunkra, Bellácskára,  aki szinte végiggyalogolta a közel 12 km-es kirándulást. A maga őszinte módján mindenkivel “szót tudott érteni” és elmondta a dolgok “állását” mindenről, ami körülötte történt.  A Szentkúttól kiindulva lombhullató árnyas erdőn és virágos réteken keresztül kanyargó ösvényeken haladva az egyik forrástól a másikig, megismerkedtünk a táj a jellegzetes gyógynövényeivel  és tudomást szereztünk ezeknek gyógyító hatásairól. Igazán felszabadult hangulatban követtük a  tiszta vizű patak kanyargós medrét és csodáltuk a természet elképesztő erejét, ahogyan csodálatra méltó képződményeket  alakított ki és tette egyedivé a tájat. A túra vége felé a kislányunk “elemei” is kezdtek lemerülni és így kézről kézre hol ölben, hol háton és hol nyakban fejezte be a kirándulást. Méltó befejezésképpen a bakonybéli Szent Mauríciusz Monostorban látogattunk el, megkóstoltuk a gyógynövényekből készült szörpöket, kézműves söröket és ízletes csokoládékat. A  tanösvényen összegyűjtött  “gyógynövénycsokrot” sokáig tanulmányoztuk.

A  mindennapi tevékenységek után a szórakozást a vacsora utáni activity nyújtotta. Ebben felszabadulva minden gátlás alól mindenki megvillantotta színészi tehetségét,  és elmutogatta a különböző témájú, lásd: népdalok, közmondások, és persze a 18+  “tételek” témáját, aminek csak a fantáziadús képzelőerő szabott határt. Mindenki nagyon jól szórakozott és  rengeteget nevetett.

Nagy Károly, Dr. Veress Enikő

A hallgatók megismerkedhettek a Taraczkométerrel: 'TM=1mó5km. Ez a grandiózus felfedezés a Cseh házaspár nevéhez fűződik, akik az általuk feltett reménykedő kérdésekre: Hol vagyunk? Mikor érünk oda? Messzi-e még a messzi? -Taraczkométerben kapták meg a választ. Ez azt jelentette, hogy a hátralévő távolság bármennyi lehet, függ a kérdezőtől, időtől, széljárástól, napsütéstől. Másik: soha nem ott vagyunk, és soha, semmi nem ott van, ahol éppen vagyunk.

Ennyi előzetes után  megértik, hogy néhányan okostelefont használva, nemcsak a lépés- hanem a kilométerszámlálót is alkalmazva, hamar kiderítették hogy az első napi tervezett 16 km-ből 25 km lett, a második napi túra 13 km helyett 18  km lett. Mindebből az események láncolata érdekesen alakult. Akik végigcsinálták az első napot, azok merevgörcsben, réveteg tekintettel néztek a végtelenbe, míg azok, akiket a kisvasút visszahozott , azok kipihenten, pajkos kérdéseket tettek fel : Mi lesz az esti program? Erre én csak néztem rájuk, mint egy Buddha, de hang nem hagyta el ajkaimat. Minden dicséret azoknak, akik a megpróbáltatásokat túlélték. A testi, lelki nyomok még napokig látszottak rajtuk, ami merev, zombijárásban, tőszavas válaszokban nyert kifejezést. Szerintem a hiba a 2 szőke, kékszemű hölgyben keresendő, akik a csoport elejét vezették, két barnának álcázott szőke férfival, akik a zöld háromszöget elnézve, a kék háromszögön tetettek a csapattal egy 4km-es kitérőt.

Dr. Taraczközi István

Ez a videó jól visszaadja a tábor hangulatát.